Historiaa

21.7.1926 rekisteröitiin ensimmäinen T-mallin kuorma-auto Oton isän Heikki Kyllösen nimellä. Otto oli tuolloin vasta 19-vuotias, eikä voinut saada vielä nuoren ikänsä vuoksi autoa omiin nimiinsä. Autolla kuljetettiin Lentiira-Kuhmo -välillä postia ja muita tarvikkeita, sekä myös ihmisiä, kaikki sulassa sovussa kuorma-auton lavalla. ”Siihen aekaan ei ollu niin nuukoa, jos ihmiset kuluki kuorma-auton lavalla”, Otto tarinoi.

Auto oli Ford, rekisterinumeroltaan O-1039 ja siinä oli nelisylinterinen 20-hevosvoimainen moottori. (Nykyään linja-autoissa on 6-sylinterinen 420-hevosvoimainen moottori.)

Vuonna 1926 Kuhmossa oli yhteensä 8 henkilöautoa sekä Oton kuorma-auto.

Otolle annettiin ajo-opetust uuden auton ostossa vain kaksi tuntia. Varsinaisen ajokortin Otto sai vasta vuotta myöhemmin, lain astuttua voimaan. Kun Kuhmossa myönnettiin ensimmäiset ajokortit, nimismies Sihvolle annettiin ajokortti numero 1, Otolle numero 2.

Ensimmäinen ”virallinen” matkustajien kuljetus oli Kirkastussunnuntaina kirkkoon.

Vuonna 1927 astui voimaan laki, joka kielsi matkustajien kuljettamisen kuorma-auton lavalla, ja tämän vuoksi Otto hankki ensimmäisen linja-auton. 19.8.1927 rekisteröitiin ensimmäinen 13-paikkainen linja-auto Ford, rekisterinumero O-1444.

Otto Kyllösen ensimmäinen linja-auto. Kuvassa Elsa Kyllönen (vas), Anna Pääkkönen, Otto Kyllönen, Kalle Heikura, Antti huotari, Kalle Kyllönen, Reino Pöllänen ja Reino Haverinen. Kuva on otettu Kontinsalmen–Riihelän salmen lossia odottamassa.

Vuonna 1937 Otto aloitti linjaliikenteen Lentiirasta Suomussalmelle, jota liikennöidään edelleen tänäkin päivänä 15.8.2017.

Ensimmäinen matka Leningradiin tehtiin vuonna 1963.

Kostmustyömaa vuosina 1974-85 työllisti hyvinkin paljon, myös Oton autoja. O. Kyllösen bussi oli ensimmäinen linja-auto, joka ylitti rajan Vartiuksesta 15.1.1974.

Matkatoimisto aloitti toimintansa Kuhmossa vuonna 1982 ja Suomussalmella 1986.

1984 yritys siirtyi seuraavan sukupolven omistukseen ja nimeksi vaihtui Turistiliikenne Velj. Kyllönen Ky:ksi. Yrityksen omistajina jatkoivat Tuomo Kyllönen, Pekka Kyllönen ja heidän siskonsa Ritva Laatikainen.

4.1.1990 allekirjoitettiin sopimus, joka mahdollisti Velj. Kyllösen bussien tuomaan bussiryhmiä ensimmäisenä Neuvostoliiton Karjalaan.

17.1.1994 saatiin lisenssi Moskovasta, joka mahdollisti säännöllisen linja-autoliikenteen aloittamisen välillä Kuhmo-Kostamus.

1996 nimeksi muutettiin Matka-Kyllönen Oy, samalla Eila Kyllönen tuli mukaan osakkaaksi yritykseen.

1.1.2015 yrityksen omistajaksi astui seuraavaa sukupolvea, samalla Eila Kyllönen sekä Ritva Laatikainen siirtyivät eläkepäivien viettoon. Toimintaa jatkaa tällä hetkellä edelleen Pekka Kyllönen sekä Pekan poika Ville Kyllönen.